In sutra 1.30, din Cartea Yoga Sutra a lui Paranjali, acesta face referire la o lista de obstacole care stau in calea aplicarii si indeplinirii tehnicilor yoghine. Acestea sunt boala fizica, rigiditatea, indoiala, lenea, ignoranta, viziunile false, teama de a atinge o anumita stare si teama de a mentine aceasta stare.

Aceste obstacole sunt atribuite in mod direct blocajelor din fluxul pranic al corpului nostru. Pranayama este prima metoda prin care Patanjali aminteste ca aceste blocaje pot fi rezolvate.
Primul obstacol si anume boala este datorata unui dezechilibru al celor trei doshas – vezi Ayurveda Vata – Kapha si Pitta. Pranayama este recomandata a fi efectuata pentru a adduce cele trei doshas in balanta din nou.

Cel de-al doilea obstacol, rigiditatea, cauzata de prea multa Prana in canalul solar al corpului, atribuit narii drepte – Pingala. Rigiditatea, cum este ea descrisa de catre Patanjali, inseamna sa vezi doar adevarul tau si sa fii incapabil sa vezi si adevarul celorlalti, acesta fiind in afara granitelor tale de intelegere. Aceasta adduce cu sine o atitudine solara. Pranayama potrivita pentru aceasta stare este Nadhi Shodana, dar daca predonimanta solara este puternica si rezista acestei tehnici, atunci este recomandata Chandra Bhedana Kumbhaka, cu mentiunea ca toate inspiratiile sunt facute prin nara stanga si toate expiratiile prin nara dreapta. Acesta tehnica reduce fundamentalismul si sporeste relativismul, facand practicantul sa fie pregatit pentru acceptarea opiniilor si adevarurilor celorlalti.

Cel de-al treilea obstacol este indoiala sau lipsa de incredere, care este imaginea in oglinda a precedentului, rigiditatea. Acesta se instaleaza atunci cand circula prea multa prana prin Ida, adica nara stanga. Acest obstacol cauzeaza o atitudinea lunara, in care cel in cauza incepe sa creada ca adevarul este un lucru relative. Acest obstacol este redus prin tehnica de pranayama numita Surya Bedhana Pranayama, prin care fiecare inspiratie este facuta prin nara dreapta si fiecare expiratie este facuta prin nara stanga. Acesta il va ajuta pe cel afectat sa poata sa ia din nou singur decizii si sa fie sigur pe ele.

Cel de-al patrulea obstacol este lenea, care indica un exces de tamas – de negativitate si intuneric – in minte si un exces de kapha in corp. Kapha din corp este redus prin Ujjayi Kumbhaka Pranayama. Tamas din minte este redus prin Kapalabhati si Bhastrika. Acestea doua din urma vor ajuta la purifice focul interior – agni – care este distrugatorul tamas-urilor. Totodata pentru a reduce tamas, purtem lungi timpul de inhalatie care activeaza rajas si reduce tamas.

Cel de-al cincelea obstacol este reprezentat de ingnoranta. Acesta poate sa se instaleze atunci cand exista un exces de tamas sau rajas in corp. Expresia – ca un porc in mocirla- indica un exces de tamas. Aceasta se aplica si in cazul unei alimentatii gresite, a mancatului compulsive pe fond depresiv sau prin falsa impresie de combatere a depresiei prin shopping. Pentru a scapa de tamas, se pot folosi din nou kumbhakas, care lumineaza si clarifica mintea. Pentru a reduce rajas, putem intensifica si alungi expiratiile. Totodata, additional poate fi folosita Chandra Bhedana pranayama, in care toate inhalatiile sunt facute prin nara stanga. Aceasta pranayama il ajuta pe practicant sa devina mai introspect si mai docil. De asemenea, meditatia ajuta in acest caz.

Cel de-al saselea obstacol este reprezentat de viziunile false, care rezulta in urma unui dezechilibru intre Ida si Pingala. In acest caz, este recomandat a fi practicata Nadi Shodana pranayama, pentru a le adduce pe cele doua in echilibru si totodata Chandra Bhedana sau Surya Bhedana pentru a ameliora starea.

Ultimele doua obstacole, la care Patanjali face referire, sunt teama de a atinge o stare si teama de a mentine o stare. Teama de a atinge o stare implica lipsa atitudinii solare Pentru aceasta, este recomandata Surya Bhedana si Bhastrika. Teama de a mentine o anumita stare este cauzata de lipsa sustenabilitatii, care este o calitate lunara. In momentul in care ti-ai atins scopul, foloseste Chandra Bhedana sa il sustii. Esecul in a sustine o stare poate fi cauzat si de un exces de pitta sau un lipsa de kapha, iar in acest caz poate fi folosita pranayama Shitali si Sitkari.

Tehnici de baza de Pranayama

  1. Puraka – Rechaka.
  2. Puraka –Kumbhaka – Rechaka
  3. Kapalabhati Pranayama– expiratia este fortata, tragem abdomenul inspre sirea spinarii si inspiratia este pasiva, umflam abdomenul. Dupa 30 de runde, introducem kumbhaka, activand bandele de energie.Mentinem atata timp cat ne permite corpul si ne este confortabil. Folosim o palma pe abdomen. Cea mai importanta tehnica de Kryia, reduce flegma din corp, care cauzeaza obezitate. Recomandata pentru cei bolnavi de astm, deoarece sporeste capacitatea pulmonara si purifica toate caile respiratorii. Totodata, reduce stratul adipos de pe talie si abdomen, maseaza organelle interne abdominale si imbunatateste digestia si metabolismul. Totodata, imbogateste sangele cu oxygen, reducand nivelul de dioxid de carbon, facand sangele alcalin. 30 de minute de kapalabhati pe zi, impartite in doua sesiuni de cate 15 minute ajuta la tratarea cancerului. Nu se practica atunci cand femeile sunt la menstruatie, cand exista tensiune arteriala mare, pneumonie, boli de inima, bronsita, hernie, graviditate, cand exista senzatie de ameteala.Vara trebuie sa se reduca practica de kapalabhati.
  4. Nadi Shodana Pranayama – Kumbhaka. Recomandata pentru caklmarea mintii, pentru purificarea narilor si pentru linistire. Ajuta atunci cand sunt insomnii.
  5. Bhastrika Pranayama – respiratia umple si goleste abdomenul cu si de aer, activand astfel focul interior din abdomen, agni. Inspiratie si expiratie la fel de lungi si la fel de intense. Inspiram umplem abdomenul cu aer si expiram golind abdomenul. Folosim palmele pe abdomen. Contraindicatii: graviditate, menstruatie, boli de inima, tensiune arterial mare, atac cerebral, tromboza. Nu se practica atunci cand narile sunt blocate sau aproape blocate. Bastrika mareste aportul de oxygen catre creier.
  6. Shitali Pranayama – sau respiratia care raceste. O folosim cand avem un exces de pitta sau cand afara sunt temperature foarte ridicate. Poate fi practicata si dupa o sesiune de yoga sau activitate fizica in urma careia ai transpirat foarte mult. Ajuta sa rebalanseze mintea si corpul, scapa de agitatie, opreste transpiratia si relaxeaza corpul si mintea. Limba taco. Inspiram, mentinem respiratia cinci secunde si apoi expiram pe nas.
  7. Shitkari Pranayama – se aduce varful limbii pe cerul gurii, se inspira pe gura cu buzele largi, dintii lipiti; pauza in respiratie si apoi se exprira pen as lung. Reduce stresul si tensiunea, aducand revigorare mentala si fizica.
  8. Brahmari Pranayama – ajuta la concentrare, capteaza atentia si te centreaza cu ajutorul vibratiilor sunetului M.

Lasă un răspuns